بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ قسمت سوم :
حال آیا میتوان گفت که خیر ما در هر چیزی هست که خدا برای ما قراردهد وباقی بگذارد،فقط اختصاص به سود تجاری دارد؟!ایمان به خداوند متعال نیز تجارت است:
حال اگر کسی میخواهد اصرار کند که خیر، الاّ و لابد موضوع تجاری است!دقت کند که در این دنیا هیچ کاری نیست که داد و ستد - تجاری نباشد، حتی ایمان به خداوند متعال و رسول او صلوات الله علیه و آله؛ چنان که فرمود:يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ -ای کسانی که ایمان آوردهاید! آیا شما را به تجارتی راهنمائی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی میبخشد؟!(10)
تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ - به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید؛ این برای شما از هر چیز بهتر است اگر بدانید!(11)(سوره صف آیه 10 و 11)
حتی اگر کسی دو رکعت نماز با توجه، خشوع و اخلاص هم اقامه کند، باز هم تجارت کرده، چرا که دقایقی از عمر، توجه و قلب خود را هزینه کرده تا در مقابل رشد، کمال و قرب الهی را به دست آورد.و چنان که در آیات بسیاری فرموده که مؤمنان با خداوند متعال معامله میکنند و کفار و مشرکان و فاسدان، آیات الهی و حیات پر نعمت اخروی را به بهای اندک متاعی در دنیا می فروشند.
کم فروشیهای معنوی - اعتقادی و عملی : بنابراین، درست وزن نکردن، کم فروشی، حق مردم را ضایع نمودن، غش در معامله کردن، عیب گذاشتن روی سرمایهها و داراییهای مردم و در نتیجه فساد - تباهی روی زمین،در امور معنوی اعتقادی و بالتبع عملی، به مراتب بیشتر ازمصادیق اقتصادی و مادی آن می باشد. خداوند متعال فرمود که به پیامبرانش کتاب و میزان نازل نمود هر دو نازل شده میباشند، برای چه؟ برای قیام مردم به قسط. پس اگر مردم در معامله با خداوند سبحان، کمفروشی نمی کردند؛ از اطاعت رسول خدا صلوات الله علیه و آله روی بر نمی گرداندند، کتاب خدا را پشت سر نمی گذاشتند، به خاطر بهایی اندک از مال و لذت و شهوت دنیا، امامان علیه السلام را یکی پس از دیگری ترور نمیکردند و ...؛ وضعیت این نبود که هست.
لذا میفرماید: توجه کنند که باز مانده و باقی گذاشته خدا آخرین امام و حجت الهی خیر آنان است، البته اگر ایمان دارند: بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ .
پس، خیر ما در آن چیزی است که خداوند برای ما باقی بگذارد و البته که آخرین امام علیه السلام، مظهر اتمّ خیری است که خداوند هادی برای ما باقی گذارده است.(پایان)
پاسخ قسمت سوم :
حال آیا میتوان گفت که خیر ما در هر چیزی هست که خدا برای ما قراردهد وباقی بگذارد،فقط اختصاص به سود تجاری دارد؟!ایمان به خداوند متعال نیز تجارت است:
حال اگر کسی میخواهد اصرار کند که خیر، الاّ و لابد موضوع تجاری است!دقت کند که در این دنیا هیچ کاری نیست که داد و ستد - تجاری نباشد، حتی ایمان به خداوند متعال و رسول او صلوات الله علیه و آله؛ چنان که فرمود:يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ -ای کسانی که ایمان آوردهاید! آیا شما را به تجارتی راهنمائی کنم که شما را از عذاب دردناک رهایی میبخشد؟!(10)
تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ - به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید؛ این برای شما از هر چیز بهتر است اگر بدانید!(11)(سوره صف آیه 10 و 11)
حتی اگر کسی دو رکعت نماز با توجه، خشوع و اخلاص هم اقامه کند، باز هم تجارت کرده، چرا که دقایقی از عمر، توجه و قلب خود را هزینه کرده تا در مقابل رشد، کمال و قرب الهی را به دست آورد.و چنان که در آیات بسیاری فرموده که مؤمنان با خداوند متعال معامله میکنند و کفار و مشرکان و فاسدان، آیات الهی و حیات پر نعمت اخروی را به بهای اندک متاعی در دنیا می فروشند.
کم فروشیهای معنوی - اعتقادی و عملی : بنابراین، درست وزن نکردن، کم فروشی، حق مردم را ضایع نمودن، غش در معامله کردن، عیب گذاشتن روی سرمایهها و داراییهای مردم و در نتیجه فساد - تباهی روی زمین،در امور معنوی اعتقادی و بالتبع عملی، به مراتب بیشتر ازمصادیق اقتصادی و مادی آن می باشد. خداوند متعال فرمود که به پیامبرانش کتاب و میزان نازل نمود هر دو نازل شده میباشند، برای چه؟ برای قیام مردم به قسط. پس اگر مردم در معامله با خداوند سبحان، کمفروشی نمی کردند؛ از اطاعت رسول خدا صلوات الله علیه و آله روی بر نمی گرداندند، کتاب خدا را پشت سر نمی گذاشتند، به خاطر بهایی اندک از مال و لذت و شهوت دنیا، امامان علیه السلام را یکی پس از دیگری ترور نمیکردند و ...؛ وضعیت این نبود که هست.
لذا میفرماید: توجه کنند که باز مانده و باقی گذاشته خدا آخرین امام و حجت الهی خیر آنان است، البته اگر ایمان دارند: بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ .
پس، خیر ما در آن چیزی است که خداوند برای ما باقی بگذارد و البته که آخرین امام علیه السلام، مظهر اتمّ خیری است که خداوند هادی برای ما باقی گذارده است.(پایان)
- ۲۱۲
- ۳۰ تیر ۱۴۰۴
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط