بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت اول :
این روزها سر و صدای مذاکره با امریکا دوباره خبرساز و جریانساز شده است. اما قابل توجه است که مذاکره با امریکا پس از انقلاب اسلامی حتی یک روز هم قطع نشده است.
اگر چه مذاکره با امریکا همیشه موضوع بوده، جوّ و فشار مبنی بر ضرورت مذاکره با امریکا مضاعف می شود و از ضلع دیگر که قاعده این مثلت است، کاخ سفید با پالس هایش این امکان را بعید نمیداند و گاه ابراز رغبت هم میکتد!
اما واقع مطلب این است که مذاکره الزاماً نشستی بین فرستادگان پنهان و پشت درهای بسته که چندین بار صورت پذیرفته و یا احیاناً نشست علنی سفرا، بعد وزرای خارجه و نیست، بلکه گفتمان طرفین، چه سرّی و چه آشکار مذاکره است.
قبل از انقلاب :قبل از انقلاب تعاملات سیاسی ما با جهان غرب، چه روسیه، چه انگلیس و چه بعد امریکا به گونهای بود که هیچ گاه مذاکره ای صورت نمی گرفت، چرا که ارتباط از نوع رابطه بین ارباب و نوکر بود. به ویژه در دوره قاجارها و بدتر از آن دوره پهلوی.
در این دوران سیاه تاریخ ایران، حتی برای جداکردن شهرها و استان های ایران مذاکرهای صورت نمی گرفت، چه رسد به چپاول نفت و گازیا سایرذخایر طبیعی و سرمایه های معنوی این کشور.
یک طرف دستور ملوکانه میداد و طرف مقابل نیز ذلیلانه اطاعت و اجرا میکرد.
بعد از انقلاب : اما پس از انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، باب مذاکره باز شد، چرا که رابطه طرفین دیگر رابطه نوکر و ارباب نبود، بلکه رابطه دو کشور بود.دو کشوری که یکی از آنها زمانی ارباب بود و اکنون همه چیز خود را در مُلک ایران از دست داده و در پی تصاحب مجدد آن است و دیگری استقلال از دست داده خود را پس از چند قرن دوباره به دست آورده و در پی حفظ و اعتلای آن است.
بدین ترتیب مذاکرات بین دو کشور با صرف نظر از مواضع امریکا علیه انقلاب و دخالتهایش در سرکوب انقلاب به محض پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهموری اسلامی ایران آغاز شد و تا کنون حتی یک روز هم منقطع نشده است.
خوب است محققان، کارشناسان، اساتید، دانشگاهها و دانشکدههای علوم سیاسی، وزارت خارجه و یا رسانه ملی و یا هر نهاد یا سازمان ذیربط یا علاقمند دیگری، تمامی دیالوگهای جیمی کارتر،ریگان، بوش پدر، بوش پسر و اکنون اوباما را در طی این مدت جمعآوری کرده و در مقابلش تمامی دیالوگهای رهبر فقید انقلاب و بنیان گزار انقلاب و جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و پس از رحلت ایشان بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای را جمعآوری کرده و دریک مجموعه و به چند زبان منتشر کنند.(ادامه دارد...)
قسمت اول :
این روزها سر و صدای مذاکره با امریکا دوباره خبرساز و جریانساز شده است. اما قابل توجه است که مذاکره با امریکا پس از انقلاب اسلامی حتی یک روز هم قطع نشده است.
اگر چه مذاکره با امریکا همیشه موضوع بوده، جوّ و فشار مبنی بر ضرورت مذاکره با امریکا مضاعف می شود و از ضلع دیگر که قاعده این مثلت است، کاخ سفید با پالس هایش این امکان را بعید نمیداند و گاه ابراز رغبت هم میکتد!
اما واقع مطلب این است که مذاکره الزاماً نشستی بین فرستادگان پنهان و پشت درهای بسته که چندین بار صورت پذیرفته و یا احیاناً نشست علنی سفرا، بعد وزرای خارجه و نیست، بلکه گفتمان طرفین، چه سرّی و چه آشکار مذاکره است.
قبل از انقلاب :قبل از انقلاب تعاملات سیاسی ما با جهان غرب، چه روسیه، چه انگلیس و چه بعد امریکا به گونهای بود که هیچ گاه مذاکره ای صورت نمی گرفت، چرا که ارتباط از نوع رابطه بین ارباب و نوکر بود. به ویژه در دوره قاجارها و بدتر از آن دوره پهلوی.
در این دوران سیاه تاریخ ایران، حتی برای جداکردن شهرها و استان های ایران مذاکرهای صورت نمی گرفت، چه رسد به چپاول نفت و گازیا سایرذخایر طبیعی و سرمایه های معنوی این کشور.
یک طرف دستور ملوکانه میداد و طرف مقابل نیز ذلیلانه اطاعت و اجرا میکرد.
بعد از انقلاب : اما پس از انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، باب مذاکره باز شد، چرا که رابطه طرفین دیگر رابطه نوکر و ارباب نبود، بلکه رابطه دو کشور بود.دو کشوری که یکی از آنها زمانی ارباب بود و اکنون همه چیز خود را در مُلک ایران از دست داده و در پی تصاحب مجدد آن است و دیگری استقلال از دست داده خود را پس از چند قرن دوباره به دست آورده و در پی حفظ و اعتلای آن است.
بدین ترتیب مذاکرات بین دو کشور با صرف نظر از مواضع امریکا علیه انقلاب و دخالتهایش در سرکوب انقلاب به محض پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهموری اسلامی ایران آغاز شد و تا کنون حتی یک روز هم منقطع نشده است.
خوب است محققان، کارشناسان، اساتید، دانشگاهها و دانشکدههای علوم سیاسی، وزارت خارجه و یا رسانه ملی و یا هر نهاد یا سازمان ذیربط یا علاقمند دیگری، تمامی دیالوگهای جیمی کارتر،ریگان، بوش پدر، بوش پسر و اکنون اوباما را در طی این مدت جمعآوری کرده و در مقابلش تمامی دیالوگهای رهبر فقید انقلاب و بنیان گزار انقلاب و جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و پس از رحلت ایشان بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای را جمعآوری کرده و دریک مجموعه و به چند زبان منتشر کنند.(ادامه دارد...)
- ۲۹۲
- ۰۳ مرداد ۱۴۰۴
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط