بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت اول :
مادهگرایان، نباید در تصدیق یا انکار این که آیا جهان خلقت نیازی به خالق دارد یا ندارد، چیزی بگویند؛ چرا که این موضوع خارج از علوم طبیعی میباشد و به عقل مربوط است و یک بحث فلسفی است، لذا اثبات یا ردش نیز مستلزم استدلال های عقلی میباشد.
مادهگرایان، به رغم آن که از هستی جز طبیعت مادی نمیشناسند و علم را نیز منحصر به علوم طبیعی و تجربی می دانند، به ناچار نظریات فلسفی نیز می دهند و بدتر آن که از نظریات خود تبعیت هم میکنند و از آن بدتر آن که بسیار متکبرانه،نظرات خود را تحمیل می کنند و انتظار دارند که همگان، بدون هیچ نقد و ابهامی، بپذیرند!
مادهگرایان، در حالی از نظریات به اثبات نرسیدۀ خود تبعیت میکنند که هیچ دلیل عقلی فلسفی یا علمی تجربی، حتی برای نزدیک شدن به اثبات نیز ندارند!
وَمَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا - آنها هرگز به اين سخن علم آيا آسمانها و زمين را آنان خلق كرده اند؟! نه بلكه يقين ندارند.يقين ندارند، تنها از ظنّ و گمان بیپايه پيروی می نمايند، با اينكه گمان، هرگز انسان را از حق بینیاز نمیكند.(سوره نجم آیه 28)
اگر نظریهای به اثبات عقلی یا علمی برسد، دیگر نظریه نیست، بلکه حکم عقل و علم است، و اگر فعلاً فقط نظریه باشد، مبتنی بر ظنّ و گمان است که میتواند مقدمهای برای مطالعه و رسیدن به یقین باشد، اما قابلیت و ارزش پیروی را ندارد.
1- میگویند: همه چیز بر پایه قوانینی طبیعی و قابل فهم است؛ اگر چه این سخن در مورد جهان طبیعت درست است، اما به لحاظ علوم طبیعی و تجربی، قابل اثبات نمیباشد؛ چرا که اولاً همه چیز شناخته و آزمایش نشده است؛ و ثانیاً همین نتیجهگیری از دستاورد های علمی و تعمیم دادن قوانین کشف شده به همه چیز، کار عقل است، نه علوم آزمایشگاهی.
2- به طور کلّی، کشف قوانین ثابت و کلّی در طبیعت و فهم و درک آنها، کار عقل است. به عنوان مثال: در طبیعت و علم تجربی، حرارت، ظرف آب و قرار گرفتن آن روی حرارت، و رسیدن آب به نقطۀ قلیان یا جوش را میبینید، اما در طبیعت عنصری به نام علّت و معلول وجود ندارد، لذا کشف رابطۀ علّیت بین حرارت و به قلیان رسیدن آب، یک استناج عقلی می باشد.
درعلوم طبیعی و تجربی، میبینند که هزاران نفر در جهان، ناگهان مبتلا به یک نوع بیماری مرگبار شدهاند؛ دانشمندان مطالعه میکنند که علّت را بیابند، درحالی که درطبیعت عنصری به نام علّت وجود ندارد! سپس ویروس کروناراکشف می کنند،این یک کشف طبیعی است،(ادامه دارد...)
قسمت اول :
مادهگرایان، نباید در تصدیق یا انکار این که آیا جهان خلقت نیازی به خالق دارد یا ندارد، چیزی بگویند؛ چرا که این موضوع خارج از علوم طبیعی میباشد و به عقل مربوط است و یک بحث فلسفی است، لذا اثبات یا ردش نیز مستلزم استدلال های عقلی میباشد.
مادهگرایان، به رغم آن که از هستی جز طبیعت مادی نمیشناسند و علم را نیز منحصر به علوم طبیعی و تجربی می دانند، به ناچار نظریات فلسفی نیز می دهند و بدتر آن که از نظریات خود تبعیت هم میکنند و از آن بدتر آن که بسیار متکبرانه،نظرات خود را تحمیل می کنند و انتظار دارند که همگان، بدون هیچ نقد و ابهامی، بپذیرند!
مادهگرایان، در حالی از نظریات به اثبات نرسیدۀ خود تبعیت میکنند که هیچ دلیل عقلی فلسفی یا علمی تجربی، حتی برای نزدیک شدن به اثبات نیز ندارند!
وَمَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا - آنها هرگز به اين سخن علم آيا آسمانها و زمين را آنان خلق كرده اند؟! نه بلكه يقين ندارند.يقين ندارند، تنها از ظنّ و گمان بیپايه پيروی می نمايند، با اينكه گمان، هرگز انسان را از حق بینیاز نمیكند.(سوره نجم آیه 28)
اگر نظریهای به اثبات عقلی یا علمی برسد، دیگر نظریه نیست، بلکه حکم عقل و علم است، و اگر فعلاً فقط نظریه باشد، مبتنی بر ظنّ و گمان است که میتواند مقدمهای برای مطالعه و رسیدن به یقین باشد، اما قابلیت و ارزش پیروی را ندارد.
1- میگویند: همه چیز بر پایه قوانینی طبیعی و قابل فهم است؛ اگر چه این سخن در مورد جهان طبیعت درست است، اما به لحاظ علوم طبیعی و تجربی، قابل اثبات نمیباشد؛ چرا که اولاً همه چیز شناخته و آزمایش نشده است؛ و ثانیاً همین نتیجهگیری از دستاورد های علمی و تعمیم دادن قوانین کشف شده به همه چیز، کار عقل است، نه علوم آزمایشگاهی.
2- به طور کلّی، کشف قوانین ثابت و کلّی در طبیعت و فهم و درک آنها، کار عقل است. به عنوان مثال: در طبیعت و علم تجربی، حرارت، ظرف آب و قرار گرفتن آن روی حرارت، و رسیدن آب به نقطۀ قلیان یا جوش را میبینید، اما در طبیعت عنصری به نام علّت و معلول وجود ندارد، لذا کشف رابطۀ علّیت بین حرارت و به قلیان رسیدن آب، یک استناج عقلی می باشد.
درعلوم طبیعی و تجربی، میبینند که هزاران نفر در جهان، ناگهان مبتلا به یک نوع بیماری مرگبار شدهاند؛ دانشمندان مطالعه میکنند که علّت را بیابند، درحالی که درطبیعت عنصری به نام علّت وجود ندارد! سپس ویروس کروناراکشف می کنند،این یک کشف طبیعی است،(ادامه دارد...)
- ۲۴۵
- ۰۴ مرداد ۱۴۰۴
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط