بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت سوم :
خداوند، ایمان را برای پاک نمودن شما از شرک، و نماز را برای دور کردن شما از کبر قرار داد.(بحارالا نوار: ج 43، ص 91)
وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مِنْ دَابَّةٍ وَالْمَلَائِكَةُ وَهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ - تمام آنچه در آسمانها و زمین از جنبندگان وجود دارد، و همچنین فرشتگان، برای خدا سجده میکنند و تکبّر نمیورزند.(سوره نحل آیه 49)
فرمود: آن چه در آسمانها و زمین وجود دارد، از جنبدگان و حتی فرشتگان، برای خدا سجده میکنند، چون در مقابل او تکبر ندارند؛ پس این چه استکباری در انسان است که مانع از سجده او می گردد؟!
بنابراین، بدیهی است که خداوند متعال، نه تنها به عبادت و سجده ما، بلکه به هیچ چیزی نیازی ندارد و هر چه هست را خودش آفریده و ربوبیت تدبیر، تربیت و اداره مینماید؛ پس سجده را برای شکست تکبری که مانع از رشد و کمال انسان است، قرار داد؛ چنان که آب را برای رفع تشنگی و عطش ما قرار داد و خورشید را برای روشنایی، انرژی و خواص دیگرش قرار داد.
چه کسی علم دارد و میتواند خواص و حکمتهای یک خلق یا یک امر را به شمارش درآورد؟! به عنوان مثال: چه کسی میتواند حکمتِ خلقتِ یک پشه و نقش آن در نظام آفرینش را کامل بیان نماید؟! پس ما چه میدانیم که حکمت های سجده و شکسته شدن تکبر، و آثار آن در رشد،کمال، قُرب به خداوند سبحان، و برکات آن در زندگی دنیوی و اخروی چیست؟!
اگر میدانستیم، سجده برای خداوند متعال را آنقدر دوست میداشتیم که نه فقط هنگام اقامه نمازهای واجب و مستحب، بلکه در هر فرصتی مقابلش سجده مینمودیم و حتی استغفار، توبه و دعاهای خود را در حال سجده عرض مینمودیم.
حدیث :
شخصی خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و گفت: گناهانم بسیار و عمل من اندك است.فرمود:سجدههای خود رازیاد كن، زیرا آنگونه كه باد،برگ درختان را میریزد، سجده هم گناهان را میریزد.(کافی، ج82، ص162)
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام: لَو یعلَمُ المُصَلّى ما یغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ - اگر نماز گزار می دانست تا چه حد مشمول رحمت الهى است، هرگز سر خود را از سجده بر نمی داشت.(غررالحکم، ح. ۷۵۹۲).
بُرید عِجلى: به امام باقر(علیه السلام) گفتم: کدام یک در نماز فضیلتش بیشتر است: قرائتِ بسیار یا طول دادن رکوع و سجود؟ فرمود: طول دادن رکوع و سجود در نماز، فضیلتش بیشتر است...(بحار الانوار، ج 82، ص 117)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت سوم :
خداوند، ایمان را برای پاک نمودن شما از شرک، و نماز را برای دور کردن شما از کبر قرار داد.(بحارالا نوار: ج 43، ص 91)
وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مِنْ دَابَّةٍ وَالْمَلَائِكَةُ وَهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ - تمام آنچه در آسمانها و زمین از جنبندگان وجود دارد، و همچنین فرشتگان، برای خدا سجده میکنند و تکبّر نمیورزند.(سوره نحل آیه 49)
فرمود: آن چه در آسمانها و زمین وجود دارد، از جنبدگان و حتی فرشتگان، برای خدا سجده میکنند، چون در مقابل او تکبر ندارند؛ پس این چه استکباری در انسان است که مانع از سجده او می گردد؟!
بنابراین، بدیهی است که خداوند متعال، نه تنها به عبادت و سجده ما، بلکه به هیچ چیزی نیازی ندارد و هر چه هست را خودش آفریده و ربوبیت تدبیر، تربیت و اداره مینماید؛ پس سجده را برای شکست تکبری که مانع از رشد و کمال انسان است، قرار داد؛ چنان که آب را برای رفع تشنگی و عطش ما قرار داد و خورشید را برای روشنایی، انرژی و خواص دیگرش قرار داد.
چه کسی علم دارد و میتواند خواص و حکمتهای یک خلق یا یک امر را به شمارش درآورد؟! به عنوان مثال: چه کسی میتواند حکمتِ خلقتِ یک پشه و نقش آن در نظام آفرینش را کامل بیان نماید؟! پس ما چه میدانیم که حکمت های سجده و شکسته شدن تکبر، و آثار آن در رشد،کمال، قُرب به خداوند سبحان، و برکات آن در زندگی دنیوی و اخروی چیست؟!
اگر میدانستیم، سجده برای خداوند متعال را آنقدر دوست میداشتیم که نه فقط هنگام اقامه نمازهای واجب و مستحب، بلکه در هر فرصتی مقابلش سجده مینمودیم و حتی استغفار، توبه و دعاهای خود را در حال سجده عرض مینمودیم.
حدیث :
شخصی خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و گفت: گناهانم بسیار و عمل من اندك است.فرمود:سجدههای خود رازیاد كن، زیرا آنگونه كه باد،برگ درختان را میریزد، سجده هم گناهان را میریزد.(کافی، ج82، ص162)
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام: لَو یعلَمُ المُصَلّى ما یغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ - اگر نماز گزار می دانست تا چه حد مشمول رحمت الهى است، هرگز سر خود را از سجده بر نمی داشت.(غررالحکم، ح. ۷۵۹۲).
بُرید عِجلى: به امام باقر(علیه السلام) گفتم: کدام یک در نماز فضیلتش بیشتر است: قرائتِ بسیار یا طول دادن رکوع و سجود؟ فرمود: طول دادن رکوع و سجود در نماز، فضیلتش بیشتر است...(بحار الانوار، ج 82، ص 117)(ادامه دارد...)
- ۵۷۹
- ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط