بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ قسمت سوم :
و مراقب آفات و آسیب ها میباشد، از چنین بدگمانیها و نیز زیادی گمان نسبت به دیگران، پرهیز میکند؛ و البته این دلیل نمی شود که انسان عاقل و مؤمن، ساده لوح، زودباور، سطحینگر، خوش بین به همه چیز و خیالباف باشد؛ بلکه او با بصیرت تمام، واقع نگری میکند؛ نه بی جهت اطمینان میکند و نه بی جهت بدگمان میشود.
بدیهی است که عرصۀ سیاست، حکومت، مسائل مربوط به هویت دینی و ملّی و فرهنگی، از یک سو نباید به ترویج بدبینی، ایجاد تفرقه و سیاه نمایی دشمن و القای شبهات دامن زد، و از سویی دیگر نباید نسبت به دشمنان داخلی و خارجی، خوش بین، خوشخیال و امیدوار بود!
امام خامنهای :
الف) -به اخلاق خودمان هم برسیم. اخلاق اهمیتش از عمل هم بیشتر است. فضای جامعه را فضای برادری، مهربانی، حسن ظن قرار بدهیم. من هیچ موافق نیستم با اینکه فضای جامعه را فضای سوءظن و فضای بدگمانی قرار بدهیم. این عادات را از خودمان باید دور کنیم. اینکه متأسفانه باب شده که روزنامه و رسانه و دستگاه های گوناگون ارتباطی - که امروز روزبهروز هم بیشتر و گستردهتر و پیچیده تر می شود - روشی را در پیش گرفتهاند برای متهم کردن یکدیگر، این چیز خوبی نیست؛ این چیز خوبی نیست، دل ما را تاریک میکند، فضای زندگی ما را ظلمانی میکند. هیچ منافات ندارد که گنهکار تاوان گناه خودش را ببیند، اما فضا، فضای اشاعه گناه نباشد؛ تهمت زدن، دیگران را متهم کردن به شایعات، به خیالات فضا را نباید از تهمت و از گمان سوء پر کرد (1388/6/29)
ب) - امروز دستگاههای شیطانی عالم، قدرتهای شیطانی عالم، دارند مردم را روزبهروز در این مرداب جهالت و ضلالت بیشتر فرو میبرند و با هر نقطهای هم که با حرکت شیطانی آنها مخالف باشد مقابله میکنند. حالا آقایان آمریکاییها که با مسئولین ما دُور هم مینشینند، از حقیر گله میکنند که چرا اینقدر به ما بدبین است؛ خب من خوشبین باشم؟ با این وضعیّتی که شماها دارید، میشود به شماها خوشبین بود؟(1395/7/28)
حدیث: نباید به نسبت به مؤمنین، نیکوکاران و یک دیگر بدبین بود و ذهن را به گمان بد در مورد آنان عادت داده و مشغول نمود.
پیامبر اکرم، صلوات الله علیه و آله:إِیَّاكُم وَالظَّنَّ، فَإِنَّ الظَّنَّ أَكذَبُ الكِذبِ -برشماست که از ظن و گمان بپرهیزید زیرا ظن (نابجا) دروغترینِ دروغ ها است.(بحار الانوار، ج 75، ص 195)(پایان)
پاسخ قسمت سوم :
و مراقب آفات و آسیب ها میباشد، از چنین بدگمانیها و نیز زیادی گمان نسبت به دیگران، پرهیز میکند؛ و البته این دلیل نمی شود که انسان عاقل و مؤمن، ساده لوح، زودباور، سطحینگر، خوش بین به همه چیز و خیالباف باشد؛ بلکه او با بصیرت تمام، واقع نگری میکند؛ نه بی جهت اطمینان میکند و نه بی جهت بدگمان میشود.
بدیهی است که عرصۀ سیاست، حکومت، مسائل مربوط به هویت دینی و ملّی و فرهنگی، از یک سو نباید به ترویج بدبینی، ایجاد تفرقه و سیاه نمایی دشمن و القای شبهات دامن زد، و از سویی دیگر نباید نسبت به دشمنان داخلی و خارجی، خوش بین، خوشخیال و امیدوار بود!
امام خامنهای :
الف) -به اخلاق خودمان هم برسیم. اخلاق اهمیتش از عمل هم بیشتر است. فضای جامعه را فضای برادری، مهربانی، حسن ظن قرار بدهیم. من هیچ موافق نیستم با اینکه فضای جامعه را فضای سوءظن و فضای بدگمانی قرار بدهیم. این عادات را از خودمان باید دور کنیم. اینکه متأسفانه باب شده که روزنامه و رسانه و دستگاه های گوناگون ارتباطی - که امروز روزبهروز هم بیشتر و گستردهتر و پیچیده تر می شود - روشی را در پیش گرفتهاند برای متهم کردن یکدیگر، این چیز خوبی نیست؛ این چیز خوبی نیست، دل ما را تاریک میکند، فضای زندگی ما را ظلمانی میکند. هیچ منافات ندارد که گنهکار تاوان گناه خودش را ببیند، اما فضا، فضای اشاعه گناه نباشد؛ تهمت زدن، دیگران را متهم کردن به شایعات، به خیالات فضا را نباید از تهمت و از گمان سوء پر کرد (1388/6/29)
ب) - امروز دستگاههای شیطانی عالم، قدرتهای شیطانی عالم، دارند مردم را روزبهروز در این مرداب جهالت و ضلالت بیشتر فرو میبرند و با هر نقطهای هم که با حرکت شیطانی آنها مخالف باشد مقابله میکنند. حالا آقایان آمریکاییها که با مسئولین ما دُور هم مینشینند، از حقیر گله میکنند که چرا اینقدر به ما بدبین است؛ خب من خوشبین باشم؟ با این وضعیّتی که شماها دارید، میشود به شماها خوشبین بود؟(1395/7/28)
حدیث: نباید به نسبت به مؤمنین، نیکوکاران و یک دیگر بدبین بود و ذهن را به گمان بد در مورد آنان عادت داده و مشغول نمود.
پیامبر اکرم، صلوات الله علیه و آله:إِیَّاكُم وَالظَّنَّ، فَإِنَّ الظَّنَّ أَكذَبُ الكِذبِ -برشماست که از ظن و گمان بپرهیزید زیرا ظن (نابجا) دروغترینِ دروغ ها است.(بحار الانوار، ج 75، ص 195)(پایان)
- ۱۶۹
- ۲۷ تیر ۱۴۰۴
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط