دریاچه گهـــــــــــر
دریاچه گهـــــــــــر
از آنجائیکه آب دریاچه گهر بسیار تمیز و وسوسه انگیز است هر انسانی را وسوسه به شنا در درون آن میکند، در کنار دریاچه تابلو شنا ممنوع نصب شده است ولی معمولا همه بازدید کنندگان آبتنی را انجام میدهند. آب دریاچه گهر سرد میباشد و بنابراین به سرعت ریتم تنفسی فرد شناگر بهم میریزد و ممکن است دچار خستگی و گرفتگی عضلات شود. بنابراین اگر فکر میکنید چون میتوانید ۲۰۰ یا ۳۰۰ متر در استخر شنا کنید و در این دریاچه هم میتوانید بدون تیوب و یا لوازم ایمنی شنا کنید در اشتباه بزرگی هستید. تا بحال چندین شناگر متوسط بدلیل عدم رعایت نکات ایمنی شنا و یا عدم استفاده از اسکورت و یا لوازم پشتیبان شنا بدلیل گرفتگی عضلات در این دریاچه غرق شدهاند اما در دو سال اخیر ۹۱ و ۹۲ اکثر بازدید کنندگان از آگاهی خوبی برخوردارند و لوازم ایمنی شنا همراه دارند. متاسفانه خطرات شنابدون آگاهی بدرستی گوشزد نمیشود در حالیکه با رعایت نکات ایمنی هر کسی میتواند در حد توانایی خودش در این دریاچه شنا کند بدون اینکه خطری وی را تهدید کند، از انجائیکه آب این دریاچه سرد است توصیه اکید میگردد حتما با یکی از وسایل: جلیقه شنا، تیوب مطمئن، و یا فیبرهای مخصوص شنا به عنوان پشتیبان استفاده شود. اگر لوازم ذکر شده را مزاحم شنای خود می دانید میتوانید با یک طناب یک فیبر شنای مطمئن و یا یک تیوب را به کمر خود متصل کنید تا در مواقع خطر آن را بگیرید. از آنجائیکه دمای آب دریاچه بین ۱۸ تا ۲۵ درجه است خیلی سریعتر ممکن است پای شناگر بگیرد و بخاطر سردی اب درد آن بسیار زیاد خواهد بود تجربه نشان داده است در صورتیکه پای شنا گری برای اولین بار بگیرد و وی پشتیبانی برای نجات نداشته باشد بدلیل درد زیاد و عدم تجربه در این موضوع احتمال غرق شدنش بالای ۹۵ درصد است و در صورتیکه عضلات هر دو پای شناگری همزمان برای اولین بار در طول زندگی اش بگیرد و وی تمرین کافی برای مواجهه با این شرایط را نداشته باشد به احتمال بالای ۹۹ درصد غرق خواهد شد.
از آنجائیکه آب دریاچه گهر بسیار تمیز و وسوسه انگیز است هر انسانی را وسوسه به شنا در درون آن میکند، در کنار دریاچه تابلو شنا ممنوع نصب شده است ولی معمولا همه بازدید کنندگان آبتنی را انجام میدهند. آب دریاچه گهر سرد میباشد و بنابراین به سرعت ریتم تنفسی فرد شناگر بهم میریزد و ممکن است دچار خستگی و گرفتگی عضلات شود. بنابراین اگر فکر میکنید چون میتوانید ۲۰۰ یا ۳۰۰ متر در استخر شنا کنید و در این دریاچه هم میتوانید بدون تیوب و یا لوازم ایمنی شنا کنید در اشتباه بزرگی هستید. تا بحال چندین شناگر متوسط بدلیل عدم رعایت نکات ایمنی شنا و یا عدم استفاده از اسکورت و یا لوازم پشتیبان شنا بدلیل گرفتگی عضلات در این دریاچه غرق شدهاند اما در دو سال اخیر ۹۱ و ۹۲ اکثر بازدید کنندگان از آگاهی خوبی برخوردارند و لوازم ایمنی شنا همراه دارند. متاسفانه خطرات شنابدون آگاهی بدرستی گوشزد نمیشود در حالیکه با رعایت نکات ایمنی هر کسی میتواند در حد توانایی خودش در این دریاچه شنا کند بدون اینکه خطری وی را تهدید کند، از انجائیکه آب این دریاچه سرد است توصیه اکید میگردد حتما با یکی از وسایل: جلیقه شنا، تیوب مطمئن، و یا فیبرهای مخصوص شنا به عنوان پشتیبان استفاده شود. اگر لوازم ذکر شده را مزاحم شنای خود می دانید میتوانید با یک طناب یک فیبر شنای مطمئن و یا یک تیوب را به کمر خود متصل کنید تا در مواقع خطر آن را بگیرید. از آنجائیکه دمای آب دریاچه بین ۱۸ تا ۲۵ درجه است خیلی سریعتر ممکن است پای شناگر بگیرد و بخاطر سردی اب درد آن بسیار زیاد خواهد بود تجربه نشان داده است در صورتیکه پای شنا گری برای اولین بار بگیرد و وی پشتیبانی برای نجات نداشته باشد بدلیل درد زیاد و عدم تجربه در این موضوع احتمال غرق شدنش بالای ۹۵ درصد است و در صورتیکه عضلات هر دو پای شناگری همزمان برای اولین بار در طول زندگی اش بگیرد و وی تمرین کافی برای مواجهه با این شرایط را نداشته باشد به احتمال بالای ۹۹ درصد غرق خواهد شد.
- ۱.۳k
- ۱۵ دی ۱۳۹۲
دیدگاه ها (۳)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط