#یخنی_پلو_درگز

#یخنی_پلو_درگز
درعروسیها طرف داماد یخنی پلو (چلو گوشت )ازمهمانان پذیرایی میکنن
اونم فقط با گوشت بره
کسی مرغ یا کباب یا گوشت گوساله نمیده
گوشت را با پیاز داغ فراوان تفت میدن
پیاز که رنگ طلایی بخودگرفت گوشت را اضافه میکنند
خوب که گوشت تفت خورد مقدار خیلی خیلی کمی آب (آب جوش)میریزند ،ودرب چدن را میزارن
خودبخود پخته میشه وآب میندازه
دیگه رب و لپه واینا اصلا نمیریزند
ووقتی آشپز تشخیص داد که گوشت پخته شده لای بزنج میزارن و تقسیم میکنند
البته قبلا دوبار هم گوشت سرریز میاوردن ولی چندسالی هست که سرریز گوشت را برداشتن
دیگه شانس طرفه که همان سری اول چقدر گوشت قسمتش بشه همونه!

قبلا اگه 130کیلو برنج بارمیکردن درست برابر آن یعنی 130کیلو گوشت باید میشد ولی الان نه
برنجها را ازشب قبل درداخل آب نمک(نمک سنگی) میخوابونن
وبعد صبحش داخل دیگ ریخته وآبکش ودم میکنندو مقداری زیزه کوهی هم برای خوش طمع شدن موقل آبکش کردن روی برنج میریزن،بعد خمیر دوردیگ میزارن که هوا واردنشه خوب دم بکشه ، در دیگ را میزارن وروی آن آتیش میریزن تا تا خوب دم بکشه
قبل کشیدن روی برنج روغن داغ شده اکثرا روغن حیوانی گوسفندی (روغن زرد)میریزن
توضیح اینکه دیگها را آشپز و کمک آشپز و دوربریا که کمک کردن ازآخر یه چایی زیره دم میکنن کنار دیگا برای رفع خستگی نوش جان میکنن
بعضی ها هم ازآشپز درخواست آب روغن که همون آب گوشت یخنی باشه میکنند وبجای صبحانه پای دیگ میخورن
خیلی خوشمزه میشه
شنیدن کی بود مانند دیدن:-)
عکسها مربوط به عروسی درچاپشلو هستش در تابستان 95
دیدگاه ها (۷)

سلام برهمگی دوستانصبحتون نیلوفری:-):-):-)95/5/2605:02

غذای محلی (اوماج)پیاز داغ فراوانلوبیا سبز ،چشم بلبلی تازهگوج...

قره مویزچاپشلوسلام برهمگی دوستان شبتون بخیرخسته نباشید☆☆☆☆

گفتم.یادی ازدوستانی بکنم که فعلا جمع ما نیستنددوستانی که هرر...

در حال بارگزاری

خطا در دریافت مطلب های مرتبط