🇮🇷بعد از حکمای هند، اهل اروپا و فرنگستان از آنجایی که همه
🇮🇷بعد از حکمای هند، اهل اروپا و فرنگستان از آنجایی که همه چیز را به درجه کمال رساندند، در این قسم کتب و تالیفات زیادی دارند که آنها را رمان میگویند و خیلی مفید است. بگیرید و بخوانید هر کدام که سواد دارید.
من دیگر نمیدانم این اروپاییها کارشان بالاتر از اینها هم هست یا خیر؟ مثلا ما خیال میکردیم تلگراف فوق علوم است که انسان اینجا دست بزند و پاریس صدای او شنیده شود. بعد دیدیم که بالاتر از آن هم هست، تلفن که اینجا حرف میزنی و عین حرف تو قزوین مثلا شنیده میشود. بعد دیدیم خیر، بالاتر از این هم هست، تلگراف بی سیم که از اینجا تو حرف میزنی لندن معلوم میشود. نه سیمی در کار است نه ستونی، نه مرغی میپرد نه بادی می آید.
ایهاالناس! اینها از کجا پیدا شد؟ من میدانم از علم، علم، علم و آن در مملکت ما نیست. نیست. اما یک علم در مملکت ما ترقی دارد. میدانید آن چیست؟ علم حرامزادگی! یعنی تو که امشب در خانه ات خوابیده ای فردا صبح که از خواب برمیخیزی میبینی خانه ات را قباله کرده اند و داده اند به دیگری...
سید جمال الدين واعظ [از مبارزين مشروطه در زمان قاجار]
#دانستنیها
من دیگر نمیدانم این اروپاییها کارشان بالاتر از اینها هم هست یا خیر؟ مثلا ما خیال میکردیم تلگراف فوق علوم است که انسان اینجا دست بزند و پاریس صدای او شنیده شود. بعد دیدیم که بالاتر از آن هم هست، تلفن که اینجا حرف میزنی و عین حرف تو قزوین مثلا شنیده میشود. بعد دیدیم خیر، بالاتر از این هم هست، تلگراف بی سیم که از اینجا تو حرف میزنی لندن معلوم میشود. نه سیمی در کار است نه ستونی، نه مرغی میپرد نه بادی می آید.
ایهاالناس! اینها از کجا پیدا شد؟ من میدانم از علم، علم، علم و آن در مملکت ما نیست. نیست. اما یک علم در مملکت ما ترقی دارد. میدانید آن چیست؟ علم حرامزادگی! یعنی تو که امشب در خانه ات خوابیده ای فردا صبح که از خواب برمیخیزی میبینی خانه ات را قباله کرده اند و داده اند به دیگری...
سید جمال الدين واعظ [از مبارزين مشروطه در زمان قاجار]
#دانستنیها
- ۲.۴k
- ۰۷ تیر ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط