بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ قسمت سوم :
امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام: الْحِكْمَةُ ضالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ اَهْلِ النِّفاقِ - حکمت گمشده مؤمن است، پس حكمت را فراگير گرچه از اهل نفاق باشد.(نهج البلاغه، حکمت 80)
امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام: خُذُوا الْحِكمَةَ وَ لَوْ مِنَ المُشرِكينَ - حكمت را بياموزيد ولو از مشركان.(بحار، ج 2، ص 97)
حدیث - دسته سوم :
در دستهای دیگر از احادیث و روایات، به هدفداری علمآموزی و جهتداری آن تصریح شده است:
قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: مَن خَرَجَ يَطلُبُ بابا مِن عِلمٍ لِيَرُدَّ بِه باطِلاً إلى حَقٍّ ، أو ضَلالَةً إلى هُدىً ، كانَ عَمَلُهُ ذلكَ كَعِبادَةِ مُتَعَبِّدٍ أربَعينَ عاما -هر كه براى آموختن يك باب از دانشى بيرون رود تا به وسيله آن باطلى را به حق، يا گمراهى و ضلالتى را به هدايت باز گرداند، اين كار او مانند عبادت چهل ساله عبادت كننده است..(الأمالی للطوسی 619/1275)
منقول است که حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله که خود مدینة العِلم بودند، چنین دعا مینمودند: اللهمّ اَعوذُ بِکَ مِن عِلمٍ لایَنفَع - بار الها! پناه میبرم به تو از علمی که نفعی ندارد.
امام کاظم علیهالسلام ماجرایی را از رسول خدا (ص) نقل کرده است که بسیار شایان توجه و تامل است.
ایشان میفرمایند: روزی رسول خدا (ص) به مسجد آمد. گروهی را دید که پیرامون مردی گرد آمده اند. پرسیدند: این کسیت؟ گفتند: علامه است پرسیدند: در چه چیز علامه است؟ گفتند: داناترین مردم است به علم انساب و وقایع عرب است و بیشتر از همه به روزهای مهم جاهلیت و اشعار عربی آگاه است.!
ایشان فرمودند: ذلِک عُلمٌ لایَضّر مَن جَهِلّه، وَ لایَنفَعُ مَن عَلِمَه - این علمی است که نادان به آن ضرر نمیکند و دانای آن نیز نفعی نمیبرد.(امالی شیخ صدوق ره، 220/13)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت سوم :
امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام: الْحِكْمَةُ ضالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ اَهْلِ النِّفاقِ - حکمت گمشده مؤمن است، پس حكمت را فراگير گرچه از اهل نفاق باشد.(نهج البلاغه، حکمت 80)
امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام: خُذُوا الْحِكمَةَ وَ لَوْ مِنَ المُشرِكينَ - حكمت را بياموزيد ولو از مشركان.(بحار، ج 2، ص 97)
حدیث - دسته سوم :
در دستهای دیگر از احادیث و روایات، به هدفداری علمآموزی و جهتداری آن تصریح شده است:
قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: مَن خَرَجَ يَطلُبُ بابا مِن عِلمٍ لِيَرُدَّ بِه باطِلاً إلى حَقٍّ ، أو ضَلالَةً إلى هُدىً ، كانَ عَمَلُهُ ذلكَ كَعِبادَةِ مُتَعَبِّدٍ أربَعينَ عاما -هر كه براى آموختن يك باب از دانشى بيرون رود تا به وسيله آن باطلى را به حق، يا گمراهى و ضلالتى را به هدايت باز گرداند، اين كار او مانند عبادت چهل ساله عبادت كننده است..(الأمالی للطوسی 619/1275)
منقول است که حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله که خود مدینة العِلم بودند، چنین دعا مینمودند: اللهمّ اَعوذُ بِکَ مِن عِلمٍ لایَنفَع - بار الها! پناه میبرم به تو از علمی که نفعی ندارد.
امام کاظم علیهالسلام ماجرایی را از رسول خدا (ص) نقل کرده است که بسیار شایان توجه و تامل است.
ایشان میفرمایند: روزی رسول خدا (ص) به مسجد آمد. گروهی را دید که پیرامون مردی گرد آمده اند. پرسیدند: این کسیت؟ گفتند: علامه است پرسیدند: در چه چیز علامه است؟ گفتند: داناترین مردم است به علم انساب و وقایع عرب است و بیشتر از همه به روزهای مهم جاهلیت و اشعار عربی آگاه است.!
ایشان فرمودند: ذلِک عُلمٌ لایَضّر مَن جَهِلّه، وَ لایَنفَعُ مَن عَلِمَه - این علمی است که نادان به آن ضرر نمیکند و دانای آن نیز نفعی نمیبرد.(امالی شیخ صدوق ره، 220/13)(ادامه دارد...)
- ۸۶
- ۰۶ تیر ۱۴۰۵
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط